16/12/2011
マスジド大塚金曜日礼拝ホトバ 要約 (2011月12月16日)
――アッラーからの運命を信じる為の四つの柱――
あらゆる称賛は、あらゆるものを創造なされ、しかるべき調和を持って運行なされるアッラーへのもの。如何なるものも、アッラーの叡智に従っているのであり、天と地に関わる主権はアッラーに帰属し、アッラーをおいて支えとなるものは存在しない。アッラーをおいて崇拝に値するものは存在せず、共同者は存在しないことを我々は証言する。主権とあらゆる賞賛はアッラーのものであり、御力はあらゆるものに及んでいる。ムハムマドはアッラーの使徒であることを我々は証言する。彼は、良い潮流の使者であり、警告者であり、導きの光を与える灯明であり、アッラーに呼びかけられる者である。アッラーの祝福が彼に、彼の一家と教友に、そして、終末の日まで心から彼に従う者たちにもたらされますように。

信者たちよ、アッラーを畏れ、絶対の信頼を寄せなさい。我々はアッラーが定められる運命、御力、御意思を信じなければならない。アッラーが定められた運命を信じることは信仰の柱だからである。それが無いなら、その人の信仰は完全とは言えない。定められた運命について絶対的に信じる者は、次の四つの柱について心から従う者でなければならないのである。

第一番目の柱:
アッラーが、あらゆる知識を持たれ、あらゆることの証人であられることを信じること。アッラーに完全な知識が御ありでないなら、何事も起こらなかったし、起こってもいないし、起こるだろうこともないのである。誠、天に地に、雄大であろうと、瞬間的なことであろうと、アッラーの御承知でないものは存在しないのである。
全能のアッラーは、クルアーン・家畜章にはおいて、次のように述べておられる。
「幽玄界の鍵はアッラーの御手許にあり、その御方以外に誰もこれを知らない。その御方は陸と海に有る凡てのものを知っておられる。一枚の木の葉でも、アッラーがそれを知らずに落ちることは無く、また大地の暗闇の中の一粒の穀粒でも、生気があるのか、または枯れているのか、明快な天の書の中に無いものはないのである。」(6章 59節)

第二番目の柱:
アッラーが所有なされ、復活の日まで天使によって守られている書板に、アッラーはあらゆる運命を刻み込まれたということを信じること。天において、地において起こったり、起こっていたり、起ころうとしていることの全ては、天地創造の五万年前には、このしっかりと保管される書板に刻まれたのである。
これについて、全能のアッラーは、クルアーン・巡礼章において次のように述べておられる。
「お前は、アッラーが天にあり地にある一切を御存知であられることを知らないのか。それは凡て記録になってある。それは、アッラーにとっては容易なことである。」(22章 70節)
預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「アッラーが最初に創造なされたものは筆であった。アッラーはそれに書くようにと命じられた。筆は、『何を書くのですか。』と問うた。アッラーはおっしゃられた。『審判の日までに起こるあらゆることを書きなさい。』と。」 やがて来る年月に起こるあらゆる物事が、書かれている通りに起こるのは、最初にクルアーンが下されるカドゥルないし神からの運命の夜に起源する。
アッラーは、クルアーン・煙霧章において次のように述べておられる。
「その(夜)には、叡智ある凡てのものが明確にされる。」(44章 4節)

第三番目の柱:
アッラーの、包容力のある御意志と無限の御力を信じること。即ち、アッラーの御意志がある事柄は間違いなく起こり、御意志の無いものは決して起こらないということである。起こったこと、起こっていること、起こるだろうことは、それが天においてであろうと地上においてであろうと、小さなことでも大きなことでも、アッラーの御意志と御力に関わることである。アッラーは、物事が起こる理由の通りに起こると書き記しておられる。それであるから、善行を行う者は誰でも、アッラーの御意志に従って行っているのであり、また、悪事を犯す者は誰でも、アッラーの御意志に従って行っているのである。
それについて、全能のアッラーは、クルアーン・家畜章において次のように述べておられる。
「・・・アッラーは、御望みの者を迷うに任せ、また御望みの者を正しい道につかせられる。」(6章 39節)
あらゆる起こる事柄は、アッラーの御意志により、当然起こっているに過ぎないのである。それらの事柄とは、料理したり、飲んだり、売ったり買ったりといった俗界の事柄のことである。人が眠ったり、歩いたり、動き休む、そうしたことが、アッラーの御意志に従っているということである。このことに関して、預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「全ての事柄は決められた定めによる。つまりそれは無能さや才能までも、あるいはその才能や無能さまでもそうである。」

第四番目の柱:
アッラーがあらゆる物事の創造者であられ、支配者であられることを信じること。アッラーは、それぞれの目的に従い創造なされ、あらゆる物事を推進なされる。アッラーは、個々の事柄の手段と、それから生ずる結果とを結び付けられる。アッラーは、しもべが目標に到達するように、それぞれの手段を教え導かれる創造主であられる。そこにはしもべに対する賜物や恩恵の印や証拠が秘められている。これら全ては、アッラーの叡智と慈悲によるものである。
それに関し、全能のアッラーは、クルアーン・出来事章において次のように述べておられる。
「お前たちは、お前たちが射出するもの(精液)について考えたか。」「それを創ったのはお前たちなのか、それともわれがその創造者であるのか。」「われは、お前たち死(期)を定めた。われは、(決して)出し抜かれたりすることはない。」「だが、われは、同類の者で取り替え(世代の交替)、または、お前たちが知らない(他の形態の)ものに、お前たちを創(り変え)る。」「お前たちは、確かに最初の創造を知っている。それでも何故留意しないのか。」「お前たちは、お前たちが耕す(畑の)ことを考えたか。」「お前たちがそれ(植物)を育てるのか、それともわれが育てるのか。」「もし、われが欲するならば、それを枯れた屑にしてしまう。お前たちは驚愕して止まない。」「(そして言うであろう。)『わたしたちは本当に負債を課せられた。』」「『いや、わたしたちは(労働の成果を)取り上げられた。』」「また、お前たちの飲む水について考えたか。」「お前たちが雲から(雨を)降らせるのか、それともわれが降らせるのか。」「われがもし欲するならば、それを塩辛くすることが出来る。お前たちはどうして感謝しないのか。」「お前たちは、灯火に就いて考えたか。」「その(燃やす)木を、お前たちが創ったのか、それとも、われが創ったのか。」「われはそれを教訓とし、また荒野の住民の便利のために創った。」「だから、偉大であられるお前の主の御名を讃えなさい。」(56章 58--74節)

人のあらゆる行動は、二つの事柄があって起こる。最初のものは、それを起こそうとする決意であり、それがなければ、どんなことも起こらないし起ころうともしない。二番目のものは、アッラーが成し遂げられるように与えてくださったその者の能力である。それで、行う能力を持ち合わせなかったり、求められている事柄に関わる手段に気づかなかったり、しようとの決意を持たないならば、その者は何事も成し得ないのである。アッラーが人に手段に関わる知識や、その結果について教えたことは間違いないのである。アッラーは御意志によって、人に意志、決意、能力を備わるように創造なされたことは間違いないのである。
全能のアッラーは、クルアーン・創造者章において次のように述べておられる。
「彼らは地上を旅して、彼ら以前の者たちの末路がどうなったのかを観察しなかったのか。彼ら以前の者たちは、彼らよりも力が優れていた。天にあり地にある何ものも、アッラーを挫くことはできないのである。まこと、アッラーは、全知にして全能であられる。」(35章 44節)

アッラーよ、私たちをあなたさまをいつでも顧みる善い信者であるように御導き下さい。
アッラーよ、私たちが正しい道を歩むように御加護下さい。私たちの信仰心を強くして下さい。
アッラーよ、日本中に、世界中にイスラームを広められるように御力添え下さい。
アッラーよ、イスラームとムスリムたちの為に奉仕出来るように力と御加護を御与え下さい。
アッラーよ、病気の者たちを御治し下さい。仕事の無い者たちに清い仕事を御与え下さい。
アッラーよ、仕事に成功を、そして安心と安全を御与え下さい。 アミィーン


Translation of Khutba (Friday December 16 2011)
All praise is due to Allah Who created all things and ordered them in due proportions. All affairs are managed according to His wisdom. To Him belongs the dominion of the heavens and the earth. There is no support without Him. I testify that there is nothing worthy of worship except Allah, with Whom there is no associate. To Him belongs the dominion and all praise; and He has Power over all things. I testify that Muhammad is His servant and Messenger who was sent as bearer of glad tidings; and as a warner; and as a lamp giving the light of guidance; and as caller to Allah. May the blessings of Allah be upon him, his family, his companions, and all those who follow them sincerely until Resurrection Day.

O people! Fear Allah and have sound belief in Him. You must believe in His destiny, His might and His will. This is because belief in Allah’s destiny is one of the pillars of faith, without which a person’s belief will be incomplete. In order for one to have a correct belief in destiny, the following four pillars must be fulfilled:

The First Pillar:
Is to believe that Allah has full knowledge of, and is a witness over everything. Nothing has ever occurred, is occurring, or will occur, in the heavens or on the earth, except that He has complete knowledge of it. Indeed nothing is hidden from Allah, whether it is in the heavens or on the earth, vast or minute.
Almighty Allah says in the Qur’an in Surah Al-An’am:
“And with Him are the keys of the unseen; none knows them except Him. And He knows what is on the land and in the sea. Not a leaf falls but that He knows it. And no grain is there within the darknesses of the earth and no moist or dry [thing] but that it is [written] in a clear record.” (S.6 V.59)

The Second Pillar:
Is to believe that Allah has inscribed the destiny of everything in His Preserved Tablet which is guarded (by angels) until Resurrection Day. Everything that has occurred, is occurring, or will occur, whether in the heavens or on the earth, was written in this Preserved Tablet fifty thousand years before the creation of the heavens and the earth. Therefore, regarding these two pillars, Almighty Allah says in the Qur’an in Surah Al-Hajj:
“Do you not know that Allah knows what is in the heaven and earth? Indeed, that is in a Record. I ndeed that, for Allah, is easy.” (S.22 V.70)
The Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam said: “The first thing which Allah created was the Pen. Then He ordered it to write. The Pen asked ‘What should I write?’ Allah said: ‘Write down everything that will occur until the Day of Judgment.’”
It is on the night of Al-Qadr, or divine decree, that everything which will occur during the forthcoming year is written. Allah says in the Qur’an in Surah Ad-Dukhaan:
“Therein [i.e., on that night] is made apportioned every precise matter.” (S.44 V.4)
When a foetus attains four months of age within its mothers womb, Allah sends an angel to it who is ordered to write four matters therein: the amount of its provision, its lifespan, its amount of good or evil deeds and whether it will be wretched or blessed.

The Third Pillar:
Is to believe in the comprehensive will and infinite might of Allah, as well as believing that whatever Allah wills shall certainly occur and whatever Allah does not will shall never occur. Therefore, everything that has ever occurred, or is occurring, or will occur, whether in the heavens or in the earth, be it tiny or huge is subject to Allah’s will and under his Might and Sight. Allah has written that this would occur as well as the reasons that led to its occurrence. Therefore, whoever performs a good deed does so according to the will of Allah and whoever commits a sin, commits it according to the will of Allah. He says in the Qur’an in Surah Al-An’am:
“…Whomever Allah wills, He leaves astray; and whomever He wills, He puts him on a straight path?” (S.6 V.39)
Everything that occurs only does so due to the will of Allah, even such mundane things as cooking food, preparing drink and buying and selling. Also, mans sleep, waking, movement and rest are done according to the will of Allah. In this regard, the Prophet sallallaahu ‘alaihi wa sallam said: “Everything is decreed by Allah, even incapacity and capability.”

The Fourth Pillar:
Is to believe that Allah is the creator and controller of all things and that He facilitates all matters towards that which they were created for. Allah is the creator of all means and He is the one Who connects each means with its result. He has taught and guided his slaves to these means by which they reach their objectives as a sign and proof of His bounties and favours upon them. This is all in accordance with His wisdom and mercy. In this regard, Almighty Allah says in the Qur’an in Surah Al-Waaqi’ah:
“Have you seen that (i.e., semen) which you emit?” “Is it you who creates it, or are We the Creator? ” “We have decreed death among you, and We are not to be outdone. ” “In that We will change your likenesses and produce you in that [form] which you do not know. ” “And you have already known the first creation, so will you not remember? ” “And have you seen that [seed] which you sow? ” “Is it you who makes it grow, or are We the grower? ” “If We willed, We could make it [dry] debris, and you would remain in wonder, “[Saying], ‘Indeed, we are [now] in debt; ” “Rather, we have been deprived.’” “And have you seen the water that you drink? ” “Is it you who brought it down from the clouds, or is it We who bring it down? ” “If we willed, We could make it bitter, so why are you not grateful? ” “And have you seen the fire that you ignite? ” “Is it you who produced its tree, or are We the producer? ” “We have made it as a reminder and as a provision for the travellers, ” “So exalt the name of your Lord, the Most Great.” (S.56 V.58--74)
All man’s actions result from two matters; the first is his determination to do such an action, without which any action can and will never happen. The second is his ability to carry it out according the capability that Allah has given him, as well as that which Allah has guided him to of the means to carry out such an action. Therefore, if man does not have the ability to do an act, or is unaware of the means leading to the results that he requires, or does not have the determination to do it, then he will not carry out this or any other act. There can be no doubt that Allah has taught man the knowledge of means and their results. He has created in man intention, determination and capability which are all subject to His Will. Almighty Allah says in the Qur’an in Surah Fatir:
“Have they not travelled through the land and observed how was the end of those before them? And they were greater than them in power. But Allah is not to be caused failure [i.e., prevented] by anything in the heavens or on the earth. Indeed, He is ever Knowing and Competent.” (S.35 V.44)

O Allah! Forgive all our sins
O Allah! Accept us for Your service and for the Service of Islam and Muslims
O Allah! Give us strength of Iman
O Allah! Accept all of us Dawah worker in Japan
O Allah! Guide all the people in Japan and all over the world to Islam
O Allah! Give rizq in abundance to all Muslims in Japan
O Allah! Give shifa to those who are sick
O Allah! Grant safety and security in Japan and all over the world Aamin ya Rabbil Aalamin

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