7/1/2011
マスジド大塚金曜日礼拝ホトバ 要約 (2011年1月7日)

――信仰が強い者が行う事とは――
あらゆる称賛は、万有の主アッラーのもの。預言者ムハムマドに祝福と平安がありますように。

信者たちよ、本日のホトバは、信仰が強い者が行う事についてである。

「アブー・マーリク・アシュアリーによると、アッラーのみ使いはこういわれた。『清浄であることは信仰の半ばを満たすことです。アルハムド・リッラー(アッラーに称讃あれ)! と唱えることは(善悪の)秤を善行側に傾けます。スブハーナッラー(アッラーの栄光を称え奉る)! や、アルハムド・リッラー! と唱えて、アッラーを崇拝することは、天と地の間を満たすことです。礼拝は灯明です。施しは信仰の証しです。そして忍耐はアッラーへの服従を示す光です。更にまた、クルアーンはあなたの善行を立証するもの、もしくは、あなたの悪行に対する反証となるものです。人は全て、朝毎出掛け、自分を売り歩く商人の如き存在で、その行為のいかんによって、来世に救われる者、破滅される者が生ずるのです。』」 このハ ディースは、イスラームの最も大切な根本原理の一つについて語られている。そこにはとても大切な事柄や、我々の宗教の根本的な点が含まれているのである。

ここで意味する「清浄」とは、全てのムスリムによって執られるべき最も大切な行為、アッラーに並べて他のものを崇拝しない事と思われている。この「清浄であることは信仰の半ばを満たす」と言う言葉についてイスラーム学者による見解の相違がある。学者によっては、自身が清浄である事の報酬は、信仰が強いことで報酬の半分を得ている様なものであるとし、また或る学者は、ここでの信仰が強いと言う言葉の意味は礼拝の事であるとしている。

アッラーはその事に関して、クルアーン・雌牛章において次のように述べておられる。

「…だが、アッラーはお前たちの信仰を決して虚しくはなされない。…」(2章 143節)

清浄とは、信仰行為が正しく忠実に行われる状態であり、それは、信仰の一部分を意味し、必ずしも丁度半分であると言うことではない。また、「アルハムド・リッラー(アッラーに称讃あれ)! と唱えることは(善悪の)秤りを善行側に傾けます。」と、預言者さま(祝福と平安を)が述べておられる事の意味は、アッラーを讃えることによる大きな報酬の故に、信仰行為を行う者の良い行い側の秤に架けられるということである。その事はクルアーンの章句とスンナからみて確かなことであり、しもべの行いは、軽いか重たいかに関わらず審判の日には秤に架けられるということである。

次ぎに、「スブハーナッラー(アッラーの栄光を称え奉る)! や、アルハムド・リッラー(アッラーに称讃あれ)! と唱えて、アッラーを崇拝することは、天と地の間を満たすことです。」と預言者さま(祝福と平安を)が述べられたことについては、それらの言葉を唱えることの徳のことであり、アッラーに如何なる点でも不足や欠陥が存在するとすることを否定し、我々が完全にその御方を頼りにし、生きる上で必要としている事を意味するものである。「礼拝は灯明です。」と預言者さま(祝福と平安を)と述べられたことの意味は、礼拝が人を悪事から妨げ、悪に執着する欲望を禁じ、それが道先に明かりを灯しているかの様に正しい方向へ人を導くものであるからである。また、礼拝に関わる徳とは、審判の日にそれをしてきた者の灯明となり、ないし審判の日にそれをしてきた者の顔にはっきりとした輝きとなって現れることにある。その上、現世にあっては、礼拝する者の顔は美しさと輝きを得るのである。一方、礼拝をしない者についてはその逆であり、その事についてはアッラーが良く御存知であられる。

次ぎに、「施しは信仰の証しです。」と預言者さま(祝福と平安を)が述べられた意味について、或る学者は、安全と加護は施しを通じて得ようとなされ、それはあたかも安全と加護が正しいことの証明を得ようとする様なものであると言う。審判の日に財産をどの様に使ったかとしもべが問われ、「私は施しに使いました。」と言う答えが、質問に対する答えとして証明となるであろうと言うことである。また他の学者は、施しは差し出す者の信仰の強さを示す証であり、一方偽善者は施しの見返りを信じないので施しはしないのである。施しをする者は誰でも、そこに信仰の強さを表明しているのであり、その事はアッラーが一番御存知であられる。

「忍耐はアッラーへの服従を示す光です。」と預言者さま(祝福と平安を)が述べられた事について、忍耐がシャリーア(イスラーム法)によって愛され推奨されていることに関連があり、アッラーへの服従が忍耐であり、アッラーへの不従順を回避するのが忍耐であるということである。またそれには、人が現世で出会わざるを得ない種々の困難に伴う忍耐を含んでいるのである。そうした全ての関わり合において、忍耐が好ましいことであり、常に正しい道を指し示し、正しい物事へと導く光の様なものであると言う事である。次ぎに、「クルアーンはあなたの善行を立証するもの、もしくは、あなたの悪行に対する反証となるものです。」と預言者さま(祝福と平安を)が述べられた事については、人がそれを読誦するなら、読誦者はそのことで大きな報酬を得ると言うことで、一方そうしないなら、それなりの執り成しがあると言うことが明かである。また、「人は全て、朝毎出掛け、自分を売り歩く商人の如き存在で、その行為のいかんによって、来世に救われる者、破滅される者が生ずるのです。」と、預言者さま(祝福と平安を)は述べておられ、誰でも人は自分の為に努力するが、或る者はアッラーに従う事でアッラーに自分を売り込み、それで懲罰から魂を遠ざけると言うことである。

アッラーは、クルアーン・悔悟章において次のように述べておられる。

「誠、アッラーは、信者たちからその生命と財産とを収得なされ、彼らへ(代償として与えるもの)は楽園である。…」(9章 111節)

自分の魂を悪魔に売り、欲望を悪魔に任せる者は誰であっても、悪魔はその者の魂を破滅に導いてしまう。

アッラーよ、私たちを、あなたさまを何時でも顧みる善い信者の一人となるように御導き下さい。

アッラーよ、私たちが正しい道を歩む事が出来るように御加護下さい。私たちの信仰心を強くして下さい。

アッラーよ、日本中に、世界中にイスラームを広められるように御力添え下さい。

アッラーよ、イスラームとムスリムたちの為に奉仕出来るように力と御加護を御与え下さい。

アッラーよ、病気の者たちを御治し下さい。仕事の無い者たちに清い仕事を御与え下さい。

アッラーよ、仕事に成功を、そして安心と安全を御与え下さい。アミィーン。

Translation of Khotobah Friday January 7, 2011) 


Bismillah-r-Rahman-r-RahimW All praises be to Allah, the Lord and Sustainer of the worlds, and may the peace and blessings of Allah be upon our beloved Prophet Muhammad (peace be upon him) and upon his family and companions.

“Abu Malik at-Ash'ari reported: The Messenger of Allah (may peace be upon him) said: Purity is half of Eemaan (faith)and al-Hamdu Liliah (Praise be to Allah) fills the scale, and Subhan Allah (Glory be to Allah) and al-Hamdu Liliah (Praise be to Allah) fill up what is between the heavens and the earth, and prayer is a light, and charity is proof (of one's faith) and endurance is a brightness and the Holy Qur'an is a proof on your behalf or against you. All men go out early in the morning and sell themselves, thereby setting themselves free or destroying themselves.. “ (in Sahih al Muslim, Book 002, Number 0432) This hadeeth mentions one of the most important principles of Islam. It encompasses upon many important matters and fundamental principles of our religion

As for 'Purity' what is intended here is a serious action to be taken by all the Muslims. The 'scholars have differed over the meaning of the phrase 'Purity is half of Eemaan ', so some have said that it means that the reward of purifying oneself is such that it reaches half the reward of Eemaan. Some others have said that the meaning of Eemaan here is the Salaah (Prayer). As Allaah ta'aalaa has said in the Qur’an in Suratur al-Baqarah
"…And Allaah would never let your eemaan in vain (prayers offered towards Jerusalem, before Makkah was made the
Qiblah) …” (S.2 V.143)

Purity is a condition for the correctness of the Prayer, so it becomes like a part of it, and it is not necessary that a part of something is really half of it. And as for his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "'al-Hamdu lillaah' (Praise be to Allaah) fills the scales" then its meaning is that due to the great reward for reciting the Praise of Allaah, the scale of good deeds of the worshipper is filled. And it is apparent from the texts of the Qur'aan and the Sunnah that the deeds of the slave will be weighed on the Day of Judgement, and will either be heavy or light. And similar to this is his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement " and Subhan Allah (Glory be to Allah) and al-Hamdu Liliah (Praise be to Allah) fill up what is between the heavens and the earth " and the reason for its great virtue is that it combines within it the denial for Allaah of all forms of deficiency and imperfection, and establishes our complete dependence upon Him and need of Him in our lives.

And his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "the Salaah (Prayer) is a Light" means that it prevents a person from committing sin, forbids him from Fawahish' (bad desires) and guides him towards that which is Right, just as one uses a light to illuminate ones way. And it is also said that it means that its reward will be a light for the worshipper on the Day of Judgment or that it will be a clear and apparent light on the face of the worshipper on the Day of Resurrection, and also in this life in the form of beauty and radiance in his face. And this is the opposite of those who do not Pray, and Allaah knows the best. And as for his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "charity is a Proof", a scholar said : its meaning is that safety and refuge is sought through it, just as safety and refuge is sought through proofs (of the truth). And when the slave will be asked on the Day of Resurrection about how he spent his wealth, then his spending in charity will be a proof for him in answering that question, so he will say "I spent it in charity". And others have said that its meaning is that charity is a proof showing the eemaan of the giver, since the hypocrite does not give charity as he does not believe in its benefis. So whosoever spends in charity, then this is an indication of the strength of his eemaan, and Allaah knows best.

And as for his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "and Patience is Illumination" then it refers to that Patience which is loved and recommended by the Sharee'ah, and that is Patience upon obedience of Allaah ta'aalaa, and Patience upon avoiding His disobedience. And it also includes Patience with the different difficulties that one must face in the world. And the implication of all this is that Patience is praiseworthy, and always shows the correct path, and always guides to that which is right. And as for his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "and the Qur'aan is a Proof either for you or against you" its meaning is clear that if one recites it and acts upon it, then he or she will attain great benefit from it, and if not then it will be a proof against that person. And his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "Every person starts his day as a vendor of his soul, either freeing it or causing its ruin" It means that every person strives for his soul, so amongst mankind are those who sell themselves for Allaah by obeying Him, and thus free their souls from the Punishment, as Allaah ta'aalaa has said in the Qur’an in Suratur at-Tawbah :
"Verily, Allaah has purchased from the believers their lives and their properties; for the price that theirs (in return) shall be the garden of Paradise.…" (S.9 V.111)
And whoever sells his soul for Shaytaan and his desires by following him, he has destroyed his soul.

O Allaah ! Grant us that we act in Your Obedience, and save us from destroying ourselves through opposing You.
O Allah ! Give us affluence with Your Grace. Until we don’t need favor from any one.
O Allah ! Guide us to the right path. Strengthen our Iman
O Allah ! Give shifa (cure) to all those who are sick
O Allah ! Give Barakah and Halal Rizk in our business.
O Allah ! Give us Taufiq and strength to serve Islam and Muslims
O Allah ! May Grant us Halal Rizq and safety for Musmims in Japan and all over the world 
O Allah ! Accept us for spreading Islam in Japan and all over the world  Ya Rabbil Aalameen

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