31/12/2010
マスジド大塚金曜日礼拝ホトバ 要約 (2010年12月31日)

――信者の良い行いと、得られる徳――
あらゆる称賛は、万有の主アッラーのもの。預言者ムハムマドに祝福と平安がありますように。
信者たちよ、本日のホトバは、信者の良い行いと、それにより得られる徳についてである。

預言者さま(祝福と平安を)は、次のように述べておられる。「誰でも信者を日頃の悲嘆を取り除いて上げる者から、アッラーは審判の日の悲嘆の一つを取り除いて下されるだろう。また、誰でも難局に出遭う者の難局を軽くして上げる者から、アッラーは現世と来世における難局を軽くして下されるだろう。誰でもムスリムを庇って上げる者を、アッラーは現世と来世で庇って下されるだろう。しもべが兄弟たちを手助けして上げる限りは、アッラーはその者を手助けして下される。誰でも正しい道についての知識を求め、その道に従う者に対し、アッラーは天国への道を容易にして下されるだろう。人々がアッラーの書クルアーンを読誦し、それを互いに学ぶ為にアッラーの家マスジドの一つに集まるならば、彼らには必ず、サキーナ(平穏)が訪れ、祝福に包まれ、天使たちが取り巻く。そしてアッラーはアッラーと共にある者の中にそれについて言及する。」 これは、イスラームの原理、知識、良い作法に関する種々の事柄に亘る重要なハディースであり、そこにムスリムに必要な徳について見いだされ、知識、財産、援助等の正しい扱い方についての助言を見いだす。そして「難局を軽くして上げる」の意味は、難局を取り除いて上げることであり、貧困を取り除く事が含まれる。

預言者さま(祝福と平安を)の「誰でもムスリムを庇って上げる者を」と言う言葉について、ここで「庇う」は過ちを隠す事を意味し、ここで意図される意味は、正直で敬虔な人の過失を、そして悪事の行為者が誰であるかを隠して上げることである。そしてこれは、過去に犯した過ぎ去った悪事を隠すこということである。一方、今悪事を犯しているのを見付けたなら、悪事を犯す者をさとし、そうしないようにと禁じるのが義務である。もしもそれが困難で、その者に悪びれが無いならば然るべき筋にこの問題をもってゆくべきである。即ち、この様な場合の正しい行動とは、彼らを庇うということではない。なぜなら庇えば、もっと悪いことを犯すのをそそのかし、更なる危害の原因となり、もっといけないものに嵌り、同様の悪事を他人が犯すのを助長するおそれがあるからである。彼がそれを犯しこの先同様の悪事を犯すことを恐れない様なら、指導的地位にある者に訴え出ることが望まれる。これに当てはまるものには、喜捨と寄付などの財産の配分に与る立ち会いと人と受託者、孤児の財産を管理する者などの例があり、彼らが犯す悪事については、それを晒し出すのが義務的な行為である。そうした責められるべきものを目にしたなら、これらの悪事を隠すことは許されない。これは禁じられている行為である非難する事には当たらず、むしろ義務的な協力的な行いに属するのである。預言者さま(祝福と平安を)の「しもべが兄弟たちを手助けして上げる限りは」と言う言葉について、これは一般的な概念であり、解説をするなら、アッラーのしもべがムスリムの兄弟に警告する事で手を差し延べ解決の手助けをする場合を含むもので、それ故にその間、真実を語る事に臆さない様に要求されるもので、アッラーはそのしもべを助け、それによるどんなしっぺ返しからも彼を守って下されるに違いないであろうと言うことである。

また、このハディースにおいて、ムスリムの要求を満たし、知識を求める道に励むことの徳について述べられ、ここには知識を得ることに心を奪われる事による徳が含まれている。ここで指し示す知識とは、シャリーア(イスラーム法)の知識のことである。その全ては、あらゆる崇拝行為においてアッラーに向かおうとする者に必要な事柄である。預言者さま(祝福と平安を)の「人々がアッラーの書クルアーンを読誦し、それを互いに学ぶ為にアッラーの家マスジドの一つに集まるならば」と言う言葉については、クルアーンを読誦する為にマスジドに集まることの徳についての証がある。ここでのサキーナと言う言葉については、或る学者は祝福であると解釈するが、このハディースの次の部分に祝福と別個に述べられており、ここでの解釈としては、静穏とか平和や荘重とかが似つかわしい。「集まる彼らには必ず」と言う言葉は、この為に集まる「誰でも」という、不特定の一般の者の事であり、述べられている通りにあらゆる徳を受け取るということである。預言者さま(祝福と平安を)は、ここで言う人とは、学者、禁欲者、高い地位に有る者とかを想定しているものではない。次の、「天使たちが彼らを取り巻く」については、これに似た事に関して、アッラーはクルアーン・集団章において次のように述べておられる。
「お前たちは見るであろう。天使たちが八方から(アッラーの)玉座を囲んで…」(39章 75節)
天使はあらゆる向きから囲むであろうと言うことであり、天使は彼らの近くにありながら完全に円く囲み悪魔が近付かない様に隙間の無い状態を作るのである。預言者さま(祝福と平安を)の「祝福に包まれ」と言う言葉について、「包む」という言葉は、包もうとする対象の全ての部分があらゆる側から覆われている場合に用いる言葉である。それに関連し或るイスラーム学者は、「これの意味するところは、アッラーの慈悲の包みは、過去の悪事の全てを取り囲むと言うのが正しいと考える。」と述べている。そうして、預言者さま(祝福と平安を)の「そしてアッラーはアッラーと共にある者の中にそれについて言及する」と言う言葉については、アッラーが言及するのが諸預言者ないし最も高潔な天使のいずれであるかを暗示しているもので、それについてはアッラーが最もご存知であられる。

アッラーよ、私たちを、あなたさまを何時でも顧みる善い信者の一人となるように御導き下さい。

アッラーよ、私たちが正しい道を歩む事が出来るように御加護下さい。私たちの信仰心を強くして下さい。

アッラーよ、日本中に、世界中にイスラームを広められるように御力添え下さい。

アッラーよ、イスラームとムスリムたちの為に奉仕出来るように力と御加護を御与え下さい。

アッラーよ、病気の者たちを御治し下さい。仕事の無い者たちに清い仕事を御与え下さい。

アッラーよ、仕事に成功を、そして安心と安全を御与え下さい。アミィーン。

Translation of Khutba (Friday December 31, 2010) 
Bismillah-r-Rahman-r-RahimW All praises be to Allah, Lord and Sustainer of the worlds, and may the peace and blessings of Allah be upon our Prophet Muhammad (peace be upon him) and upon his family and companions.

On the authority of Abu Hurairah (radiAllaahu anhu) that the Prophet (sallAllaahu alayhi wa sallam) said :
“Whoever removes a worldly grief from a believer, Allaah will remove from him one of the griefs of the Day of Resurrection. And whoever alleviates the need of a needy person, Allaah will alleviate his needs in this world and the Hereafter. Whoever shields (or hides the misdeeds of) a Muslim, Allaah will shield him in this world and the Hereafter. And Allaah will aid His Slave so long as he aids his brother. And whoever follows a path to seek knowledge therein, Allaah will make easy for him a path to Paradise. No people gather together in one of the Houses of Allaah, reciting the Book of Allaah and studying it among themselves, except that Sakeenah (Tranquility) descends upon them, and Mercy envelops them, and the angels surround them, and Allaah mentions them amongst those who are with Him. And whoever is slowed down by his actions, will not be hastened forward by his lineage.” It was related by Muslim in these words. This is a great hadeeth that encompasses all the branches of Knowledge, and the Principles (of the Religion), and the Excellent Manners. In it is found the virtue of fulfilling the needs of the Muslims, and benefitting them, from what is possible for one, of Knowledge, or wealth, or aid, or guidance towards that which will correct their affairs, or advice. or other than that. And the meaning of "alleviates the need" is removing it.

And as for his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "Whoever shields (or hides the misdeeds of) a Muslim", then 'shielding' here means to hide his slips and lapses, and the intended meaning here is hiding the lapses of those who are of upright and pious character, and those like them who are not known to be evil-doers. And this is with regards to hiding the sins that they may have committed in the past, and which are over. On the other hand, if they are caught red-handed performing a sin then it is obligatory to admonish them and forbid them from it. And if they are unable to do so, then they must raise the matter to the Authorities, if they do not fear any evil repurcussions from this. Thus, in such cases the correct action is not to shield them, as this may tempt them to perpetrate more evil, to cause more harm, to enter into more Forbidden matters, or to encourage others upon what is similar to this. So it is desired that one raises the matter to the Leader, as long as he does not fear any further evil from doing so. And similar to all this is the disparagement and criticizing of the Narrators of Hadeeth by the Hadeeth Scholars, and of the Witnesses (to contracts), and the Trustees of the wealth to be distributed in Charity and the Awqaaf, and those who look after the wealth of the Orphans, and what is similar to that. Then in all such cases it is obligatory to expose their evil actions if required, and it is not permissible to hide their sins if one sees from them that which is reproachable. And this is not considered to be from the Forbidden Backbiting, rather it is part of the Obligatory Naseehah (sincerity advice). And as for his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "And Allaah will aid His Slave so long as he aids his brother" then this is a generalization whose detailed explanation must include the case where the Slave (of Allaah) resolves to help his brother Muslim (by admonishing him), whereupon it becomes required of him not to be cowardly of speaking the Truth to him, believing, all the while, that Allaah will help him and protect him from any evil repercussions of doing so.

And in this hadeeth is mentioned the virtue of fulfilling the needs of a Muslim, and of striving in the Path of seeking Knowledge, and this includes the virtue of being pre-occupied with Knowledge. And what is intended by Knowledge here is the Knowledge of the Sharee'ah. And all this requires that one intends by it the Face of Allaah ta'aalaa, just as this is a condition in every act of worship. And his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "No people gather together in one of the Houses of Allaah, reciting the Book of Allaah and studying it among themselves" is a proof for the virtue of gathering in the masjid for the recitation of the Qur'aan. And regarding the word 'Sakeenah' mentioned here, then some people have said that it means 'Mercy', but this interpretation is weak due to the separate mention of Mercy in the next part of the hadeeth. And it has been said that it means Tranquility, Peacefulness and Dignity, and this is better. And his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "No people gather together" is in the indefinite, general form, as though he (sallAllaahu alayhi wa sallam) meant to say " Any people" who gather for this, then they will receive all of the Virtue what he has mentioned. And he (sallAllahu alayhi wa sallam) did not lay a condition here that the people must be scholars, or ascetics or possessors of High Stations. And the meaning of "and the angels surround them" is similar to that mentioned by Allaah ta'aalaa in His Noble Book Quran in Suratur az-Zumar:
"And you will see the angels surrounding the Throne (of Allaah) from all round…" (S.39 V.75)
That is they will encircle and encompass them from every side. And so it will be as though the angels will be so close to them, so as to completely encircle them, and no gap will be left between them through which Shaytaan may enter.
And as for his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "and Mercy envelops them" then the word 'envelop' is not used except when all the parts of the object are completely covered from all sides. And Shaykh Shihaab ad-Deen bin Farj said : "And the meaning of this, from what I see to be correct, is that the Envelopment of His Mercy is such that it encircles and embraces all previous sins, in shaa' Allaah ta'aalaa." And his (sallAllaahu alayhi wa sallam) statement "and Allaah mentions them amongst those who are with Him" implies that the mentioning of Allaah ta'aalaa is amongst the Prophets and the Most Honourable of the Angels, and Allaah knows best.

O Allah ! Give us affluence with Your Grace. untill we don’t need favor from any one.
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